Mats som basist.


Det måste ju vara helt fantastiskt, Mats rubarth som basist. det gillar vi!











"Guldstart för Casablanca


Efter två år har det blivit dags för Casablancas premiärspelning. Bandet samlar medlemmar från grupper som Sahara Hotnights och Space Age Baby Jane. Och AIK. Vi fick tag på den forne fobollspelaren Mats Rubarth, numera Casablancas basist.

- Jag är diplomaten i bandet, säger han.

Stockholmsbaserade Casablanca må vara ett nytt namn för publiken, men för medlemmarna i bandet sträcker sig historien två år tillbaka i tiden.
- Vi kände att vi behövde repa ihop oss för att få fram ett eget sound. Och efter drygt sextio egna låtar är vi nu där, säger Mats Rubarth som tillsammans med de andra i bandet premiärmöter publiken på P3 Guld-galan i Scandinavium tisdagen den 19 januari. Första singeln, Downtown, släpps samma dag, uppföljd av en skiva senare i vår.

Och vad är ett Casablanca-sound?
- Klassisk rock med trummor, gitarrer, bas och sång. Men inget retrosound, i stället låter det nytt. Klart vi influerats av våra skivbackar. Det märks att vi alla gillar hårdrock som Kiss och att vi inspireras av new wave-scenen.
- I huvudsak är det jag och Anders som skriver låtarna, men alla bidrar när vi repar.

För- och nackdelar på grund av andra bandtillhörigheter?
- Det finns inga nackdelar. Alla har sitt sätt att spela på. Vi är nog alla måna om att bidra på bästa sätt.

Nu utmålas som en "supergrupp". Vad är det?
- För mig är det ett medialt uttryck och inget jag kan skriva under på. Jag förstår om vi kan uppfattas som en brokig skara, ett hopplock från andra konstellationer. Fler band än vi har börjat så.
- Det finns stora planer för framtiden med Casablanca, vi siktar på en andra skiva, en tredje. Och vi vill utomlands. Soundet håller absolut för det, det här är universal musik för arbetarklassen.

Vem är du i bandet?
- Jag är nog diplomaten som försöker lyssna på de andra, lära mig av deras erfarenhet.

Från fotboll till rock - hur tar man det klivet mentalt?
- Det har gått förvånansvärt lätt. Jag började med bandet ett år innan jag slutade med fotbollen och har hållt på med musik även innan dess. Så egentligen har jag inte börjat med något nytt utan bara lämnat något gammalt. Och det var visserligen en stabil tillvaro med fotbollen, men jag trivs bra med det nya. Jag kände att jag inte var född för att träna varje dag och tyckte det var skönt att fundera över vad jag ville göra med livet."

www.aftonbladet.se


Mats Rubarth.

Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX

Det här är bandet:
Basisten Mats Rubarth (tidigare fotbollspelare i AIK), trummisen Josephine Forsman (från Sahara Hotnights), gitarristen Erik Stenemo (från Melody Club), sångaren Anders Ljung (mannen bakom Space Age Baby Jane), gitarristen Ryan Roxie (till vardags i Roxie 77 och leadgitarrist med Alice Cooper i över tio år).

Så har Casablancas sound beskrivits: "Det sena 70-talets melodiösa rock, klassiska gitarrdueller och sylvass hårdrock. Det handlar om stora känslor, missförstådd passion och drömmar som aldrig dör." (Sveriges Radio)

Aktuella: Släpper singeln Downtown och spelar på P3 Guld 19/1 i Scandinavium, Göteborg.



 

 
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0