åbne dine øjne, ouvrez vos yeux , 目を開け, abre los ojos... open up your eyes

Jag vill inte kalla mig rasist alls, men ju mer jag diskuterar ämnet så känns det ibland som att jag snuddar vid kanten & det är inte kul alltid. I fredags diskuterades det hej vilt i köket om just invandrare, och hur vi har lätt för att dra dem över en kam. Det kan hänga på att det lilla lilla samhälle i skåne där jag är ifrån, bor det idag 50/50 svenskar/invandrare & för 15 år sedan bodde det kanske 5% invandrare. Det bor typ max max max 5000 i det samhället. Mina erfarenheter är inte av de bästa, jag har varit inblandad i slagsmål två gånger i mitt liv. Första gången var det en invandrarkille som sparkade ner mig total på en nattklubb för att jag inte ville dansa med honom när han kom bakom och tafsade. Säger inte att en svensk kille inte hade kunnat göra så, men det tillhör nog ovanligheterna. Andra gången var här i stockholm, förra sommaren. Jag stod i baren och beställde min drink, just när jag skulle dra mitt kort kom en man upp bakom och drog sitt snabbare än vinden. "jag tar det här om du ger mig en dans sen".. jag svarade helt ärligt; aldrig i livet. jag kan betala min drink själv. Då log han och sa att han skämtade men fortfarande bjöd på drinken. Väl uppe på dansgolvet hittade jag en annan kille, tydligen var det inte välkommet då mannen med kortet kom upp på dansgolvet och skulle knocka killen som dansade med mig, saken var ju bara det att precis då han svingade sin knytnäve dansade min partner ner om på golvet och vem träffades då av knytnäven? Jo jag, och hans tusen ringar på sin hand spräckte min haka & vakterna ville ringa ambulansen av allt blod. Mannen med kortet var också tyvärr invandrare.


Jag vet att det finns de som kommer till vårt land med viljan att må bra, att kunna försörja sig och viljan att jobba. Men de fiinns den andra sorten också, och det är den sorten som gjort mina erfarenheter kassa och på så sätt att när jag hamnar i konversationer om invandrare så blir jag nog klassad som lite små rasist - även nu när jag har träffat människor som visat totala motsatsen. Det är ett känsligt ämne det här men vad ska jag göra? blunda och säga att jag tycker om alla sorter av människor när jag inte gör det. & ta nu inte mig fel, och då för säkerhetsskull skriver jag ännu en gång att jag har dåliga erfarenheter med den invandrarsorten som; inte vill jobba, inte vill ta seden dit de kommer... alltså de som beter sig allmänt dåligt mot sverige som land och vi som kommer härifrån. "vi som är jävla svennar" ni vet. Givetvis baseras inte mina tankar på de två ovannämda slagsmålen, utan det är mycket djupare än så.

Låt mig få lära mig att inte dra folk över en och samma kam, visa mig.
Så kanske jag slipper skämmas varenda gång för att jag inte har några bra erfarenheter att relatera till i diskutioner om invandrare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0